Liharuoat

  • pakistanilainen lihapata ja mortteli

    Pakistanilainen lihapata

    Oletko koskaan syönyt pakistanilaista ruokaa? Me olemme. Teimme sellaista itse eräänä viikonloppuna, kun törmäsin netissä pakistanilaiseen lihapataan. Pataan olisi pitänyt reseptin mukaan tyrkätä lammasta, mutta koska tarjoushaukat olivat jo ostaneet kaupasta ison palan naudan sisäpaistia, käytimme sitä lihapataamme. Pakistanilainen lihapata muistutti mausteineen ja basmatiriisineen intialaista tai nepalilaista ruokaa, mutta oli siinä eroavaisuuksiakin. Merkittävin niistä oli lihan marinoiminen sitruunamehulla ja suolalla ennen ruoan valmistamista. Vaikka lihapalat köllöttelivät sitruunakylvyssä vain noin vartin ennen paistamista, maistui sitruuna selvästi valmiissa ruoassa kaikkien mausteiden läpikin. Ja se oli vain hyvä juttu, sitruuna toi nimittäin kivan raikkaan lisän ruokaan.

    Kommentit pois päältä artikkelissa Pakistanilainen lihapata
  • Suppilovahverorisotto ja poron ulkofilee

    Yksi lempiruoistani on risotto. Ihan mikä tahansa risotto, kunhan se on oikein tehty. Ei siis sellaista koulun riisimössöä, vaan kunnon italialainen oikeasta risottoriisistä tehty valuvan täyteläinen risotto. Teen sellaisia mielelläni itsekin.

    Kommentit pois päältä artikkelissa Suppilovahverorisotto ja poron ulkofilee
  • unkarilainen gulassi lautasella ja paprikamaustepussi vieressä

    Unkarilainen gulassi

    Ruokatuliaiset ovat parhaita. Tuon niitä mahdollisuuksien mukaan itse itselleni, mutta vielä parempaa on saada jonkun toisen tuoma pieni ruokaan liittyvä tuliainen jostakin maankolkasta. Eräät tutut toivat meille Budapestista pussillisen söpöjä paprikatuotteita ja paketista löytyi myös unkarilaisen gulassin resepti. Siitä se idea sitten lähti.

    Kommentit pois päältä artikkelissa Unkarilainen gulassi
  • Viski-colaribsit

    Henkka on meidän lihamestari. Miehen käsissä syntyy parhaat grilliherkut, mehevimmät liharuoat ja maukkaimmat pihvit. Yksi Henkan ensimmäisistä taidonnäytteistä olivat viski-colaribsit ja vihdoin saimme herkullisen reseptin myös blogiin.

    Kommentit pois päältä artikkelissa Viski-colaribsit
  • Ribsit satay

    Kävimme eräänä kauniina alkukesän torstaina tutustumassa Yumen uusittuun ruokalistaan. Tarjolla oli pieniä maistiaisia, jotka olivat kaikki oikein mainioita, mutta ehdottomaksi ykköseksi nousivat jumalaiset ribsit, joita kauhoimme lopulta naamariimme lähes ähkyyn asti. Emme todellakaan pistäneet pahaksi pöytäämme tilaisuuden loppupuolella kannettua ribs-lautasta, emmekä toistakaan samanlaista. Tai no, minä en jaksanut syödä enää toiselta lautaselta, mutta Henkka ja Jerry tuhosivat urheasti loputkin ribsit. Taivaalliset ribsit jäivät kummittelemaan mieleemme niin pahasti, että päätimme yrittää tehdä itsekin jotain vastaavaa heti seuraavana lauantaina, kun kokoonnuimme appivanhempieni luokse grillaamaan. Henkka toimi ribs-vastaavana ja taikoi meille upeita Yumenkin ribseille vertoja vetäviä herkkupaloja satay-kastikkeessa. Varoitus: Näihin jää koukkuun!

    Kommentit pois päältä artikkelissa Ribsit satay
  • poron luut kattilassa

    Lihaliemi poron luista

    Kunnon kotikokki keittelee liemetkin itse. Näin olen kuullut. Olen käyttänyt silti tyytyväisenä valmiita liemikuutioita ja fondeja, ne kun ovat niin helppoja. Ja käytän edelleen, mutta niiden rinnalle on noussut itse tehty lihaliemi, jonka keittelin ihan omin pikku kätösin poron luista.

    Kommentit pois päältä artikkelissa Lihaliemi poron luista
  • Salmiakki pulled pork

    Muistatteko vielä salmiakkipossun, jota valmistimme joulupukilta saamastamme salmiakkimikseristä? Apteekkarin salmiakilla maustettu possu oli niin hyvää, että uhosimme tuolloin salmiakkikokeilujen jatkuvan. Sanoista tekoihin. Tällä kertaa teimme salmiakki pulled porkia ja se oli niin taivaallista, että taidanpa pakottaa pyytää Henkkaa tekemään sitä pian uudestaankin.

    Kommentit pois päältä artikkelissa Salmiakki pulled pork
  • wieninleike ja perunoita

    Wienerschnitzel eli Wieninleike

    Yksi lapsuusajan lempiruoistani oli ehdottomasti iskän tekemän wienerleike, eli wieninleike tai wienerschnitzel. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Parasta oli kun lauantaina syötiin iiisot wienerleikkeet kapriksilla ja sitruunalla. Lapsena en ollut niinkään anjoviksen perään, mutta nykyään kelpuutan kalafileen oikein mielelläni leikkeeni päälle.

    Kommentit pois päältä artikkelissa Wienerschnitzel eli Wieninleike
  • Moskovan pata

    Kun muutimme vuoden alussa uuteen kotiimme, innostuimme kahta kauheammin ruoanlaitosta. Vihdoinkin meillä oli riittävästi kaappia, tasoa ja laatikkoa sekä tilaa poukkoilla keittiössä ilman että törmäilemme koko ajan toisiimme. Olemme valmistaneet lähes joka viikonloppu ison satsin sapuskaa, keittelemme aamuisin puuroa, teemme töihin eväitä ja kokeilemme innoissamme uusia reseptejä. Talven ollessa kylmimmillään, teimme usein viikonloppuisin ison kasan pataruokia, joita söimme monta päivää valmistamisen jälkeenkin. Eräänä viikonloppuna Henkka ehdotti, että voisimme valmistaa Moskovan pataa. Kurkkasimme reseptin netistä, kurvasimme salitreenin jälkeen kauppaan ostamaan tarvittavat ainekset ja kävimme padan kimppuun. Pataan sekoitettiin muun muassa suolakurkkuja, sinihomejuustoa ja smetanaa, ja kuten arvata saattaa, oli lopputulos ihan törkeän herkullinen. Tätä kannattaa kokeilla!

  • Bataattiburgeri

    Jonkun blogista tai Instagram-tililtä bongasin sen ensimmäisen kerran, kuten monet muutkin huippuhyvät ruokaideat. Pian huomasin sen reseptin löytyvän kirjahyllyyni ilmestyneestä keittokirjauutuudesta. Sieltä se lieni alun alkaen peräisinkin. Keittokirjabongauksesta ei kulunut enää aikaakaan kun jo kokkasin sitä keittiössäni. Puhun nyt bataattiburgerista. Ruokamaailman viimeisimmästä somevillityksestä ja tämän päivän trendiruoasta.