Kotimaa,  Kuusamo,  Luontomatkailu,  Ruokamatkailu

Ruka sesongin ulkopuolella – ravintolavinkit ja muuta kivaa puuhaa

Lähdimme Rukalle syysmatkalle, mutta perillä huomasimme saapuneemme keskelle talvea. Maisema oli luminen ja uutta lunta sateli hiljakseen lisää. Pakkanen kipristeli poskia etenkin aurinkoisena päivänä ja kirkkaana iltana, kun tähdet tuikkivat taivaalla.

Eräs paikallinen opas kertoi meillä käyneen hyvä tuuri sään kanssa. Harvoin täällä tällaista on lokakuun lopulla. Yleensä on vaan perkaleen kylmää ja pimeää. Luntakin tulee yli äyräiden sitten kun tulee. Nyt oli sopivasti.

Vietimme Rukalla rentouttavan pitkän viikonlopun ulkoillen ja syöden hyvin. Sinivalkoiset siivet lennättivät meidät Helsinki-Vantaalta Rukan lentokentälle, jonka parkkipaikalla olivat vastassa ensimmäiset porot ja punainen vuokra-auto, jolla ajoimme suoraan Riisitunturille. Tai no, kaupan kautta, sillä pitihän meillä olla eväsmakkaraa mukana.

Riisitunturin tulipaikalla

Riisitunturi oli mukava päiväretkikohde aamulennon jälkeen. Käppäilimme tunturin laelle, jossa tuiskutti lunta ja tunnelma oli ihanan talvinen. Löysin täältä joulufiiliksen jo lokakuussa. Taukopaikalla nuotion lämmössä oli mukava nautiskella retkieväitä.

Syväjää suli kuitenkin vasta viskihuikalla ja hikisen paidan vaihtamisella. Seuraavan päivän Karhunkierrokselle osasin pukeutua paremmin ja nykyään vaatehuoneestani löytyy joulupukin tuoma laadukas Lars Monsen -merinovillapaita. Se kulkee mukana kaikilla viileiden vuodenaikojen retkillä. Aika usein myös sunnuntailenkillä.

Viski lämmittää jos retkellä tulee vilu.

Riisitunturin valloituksen ja ansaitun eväshetken jälkeen suuntasimme katsomaan millainen kämppämme on. Pohdimme lukuisista majoitusvaihtoehdoista hotellia ja mökkiäkin, mutta päädyimme lyhyen kävelymatkan päässä Rukan kylästä sijaitsevaan Ski-Inn Aurinkorinne -huoneistoon.

Huoneisto vastasi hyvin kaikkia tarpeitamme. Siellä oli oma sauna, takka ja pieni keittiö, jossa teimme aamupalaa. Sijainti oli hyvä. Huoneisto sijaitsee hieman sivussa suurimmasta vilinästä, mutta on silti kaikkien palveluiden lähellä. Lyhyt kävelymatka kylään taitetaan ylämäkeen. Siinä tuli heti lämmin kun pakkanen paukkui. Takaisin oli kiva vyöryä alamäkeen kun vatsat oli syöty täyteen Rukan ravintoloissa.

RUOK Burger

Rukan ravintolatarjonta yllätti positiivisesti. Söimme neljässä eri ravintolassa todella herkullista ruokaa ja pari testaamaamme pubia/baaria olivat niin ikään viihtyisiä. Ensimmäisenä iltana herkuttelimme RUOK Burgerissa. Ravintolan hampurilaisia ei ole turhaan kehuttu Rukan parhaiksi. Ihastuimme purilaisten makuyhdistelmiin ja rapeisiin halloumiranuihin.

Seuraavana iltana lounas ja välipalat nautittiin kuukkeleiden kanssa Karhunkierroksella. Illalla hemmottelimme itseämme tuhdilla pizzaillallisella Pizzeria Rukassa. Lämmin suositus myös kyseiselle ravintolalle. Pizzat olivat suussasulavia, tunnelma lämmin ja tarjoilija huolehti varoittelemalla kivilattiasta, joka oli liukas nastakenkieni alla.

Pizzeria Ruka

Vuoden 2023 lokakuun lopulla osa Rukan rinteistä oli jo auki, mutta hissikammoinen nössö minä en edes harkinnut meneväni laskemaan. Sen sijaan käppäilimme rinteen vierustaa ylös auringon paistaessa kirkkaasti pilvettömältä taivaalta. Repussa oli mukana perinteinen setti: skumppaa ja kuksat. Pidimme mukavan skumppaa kuksasta -tuokion rinteen vieressä ja herättelimme samalla lounasnälkää.

Viimeisen kokonaisen päivän lounaaksi söimme useita alkupaloja italialaisen Vespinon listalta. Olimme päiväsaikaan ravintolan ainoat asiakkaat ja saimme erinomaisen hyvää palvelua. Jälkkäriksi nautittu espresso martini kruunasi ihanan kiireettömän lounashetken.

Italialainen ravintola Vespino

Suosimme eräjormailureissullamme eväitä ja rentoja ruokaravintoloita, mutta vikana iltana söimme hieman hienommin Riipisen Riistaravintolassa. Nautiskelimme kynttilänvalossa kolmen ruokalajin illallisen ja suunnittelimme tulevaa. Rukan reissun jälkeen alkoi olla selvää, että muutamme yhteen uuden miesystäväni kanssa ja yhteiset reissutkin olivat vasta alussa.

Instagram-seuraajillemme lienee tosiaan tullut jo selväksi, että minun ja Henkan yhteinen taival on päättynyt ja käteni on tukevasti uuden reissukaverin ja kumppanin kädessä. Matkailu ja hyvästä ruoasta nauttiminen ei lopu, sillä puolisoni on yhtä innokas matkailija ja kulinaristi kuin minäkin. Sama meno jatkuu siis täällä Tasty Travelissimossa, vaikka rinnalla kulkeekin tätä nykyä uusi kumppani.