merimaisema Aasian risteilyllä
Aasia,  Malesia,  Risteilyt,  Singapore,  Thaimaa,  Ulkomaat

Aasian-risteily – Singapore, Malesia ja Thaimaa

Moni on risteillyt Karibialla ja Välimerellä, Ruotsin ja Tallinnan laivoista puhumattakaan. Mutta oletko tullut ajatelleeksi, että vastaavanlaisia risteilyitä järjestetään myös muualla maailmassa? Minä olen haaveillut, ja haaveilen yhä, risteilystä maapallon ympäri. Norjan vuonoristeilyt sekä Keski-Euroopan jokiristeilytkin ovat olleet mielessä. Aasian-risteilyä en ollut kuitenkaan tullut ajatelleeksi.

En oikeastaan edes tiedä miksi en ollut tutustunut Aasian-risteilyihin ennen kuin nyt. Pidän risteilymatkustamisesta ja Aasia kohteena kiinnostaa. Ehkä se johtuu siitä, etten ollut käynyt koskaan Aasiassa, mikä sekin on hieman erikoista. Asialle piti tehdä jotain. Niin me sitten varasimme lennot Singaporeen sekä neljän yön risteilyn Singaporesta Malesiaan ja Thaimaahan. Yhteensä reissu tulisi kestämään viikon verran, mikä on sopivasti juuri se aika, jonka uusperheemme lapset viettävät toisissa kodeissaan.

Vietimme Singaporessa kaksi yötä ennen risteilyä ja vielä yhden sen jälkeenkin. Lennot oli mukavasti Finnairin suorat yölennot. Risteilyaluksenamme toimi Royal Caribbeanin Anthem of the Seas ja hemmottelimme itseämme ihanalla parvekehytillä.

Aluksenamme toimi Royal Caribbeanin Anthem of the Seas.

Miten Aasian-risteily eroaa Välimeren ja Karibian vastaavista – vai eroaako?

Aasian-risteilyssä oli hyvin paljon samaa kuin tutuksi tulleissa Välimeren- ja Karibian-risteilyissä, mutta aasialaisia vivahteitakin oli nähtävillä. Risteilyohjelmassa se näkyi ehkä eniten – sekä tietysti kanssaristeilijöiden kansallisuuksissa.

Risteilyn ohjelmassa oli selvästi aasialaisia vieraita kiinnostavaa aktiviteettia, kuten karaokea isolla lavalla ja yhteistanssia milloin missäkin laivan aulassa, allasalueella ja kävelykadulla. Kohokohta näytti olevan aina Rosén ja Bruno Marsin APT.biisi, jonka tanssikoreografian kaikki tuntuivat osaavan. Sen esittivät myös illallisravintolan henkilökunta omassa showssaan.

Sen sijaan esimerkiksi lipputietovisassa oli vain yhdysvaltalaisia ja eurooppalaisia osallistujia, samoin viskitastingissa. Lyhyen risteilyn formal night oli viimeisenä iltana, mikä saattoi olla osasyy sille, ettei odottamaamme pukuloistoa ollut samassa mittakaavassa kuin esimerkiksi Karibialla ja Välimerellä on aina ollut. Vai onko sekin jokin aasialainen juttu, ettei formal nightiin panosteta?

Siinä missä muilla risteilyillä lähes kaikki ovat pukeutuneet formal nightina parhaimpiinsa ja pukuloisto on silmiinpistävän erottuvaa muista illoista, ei formal night erottunut täällä juurikaan muista illoista.

Malesian George Town on tunnettu katutaiteestaan.

Ensimmäisenä pysähdyspaikkana toimi Malesian Penang

Ensimmäinen stoppimme oli Malesian Penangissa. Emme olleet maissa kovin kauaa, mutta ehdimme tallustella muutaman tunnin verran helteisen George Townin kaduilla hiki hatussa Malesian meininkiä ihmetellen. Kävelimme vanhassakaupungissa ja ainakin siellä pääsi hyvin paikalliseen tunnelmaan.

Kävimme syömässä vastaan tulleessa paikallisten suosimassa ravintolassa riisiä ja lihakastikkeita, joista toinen oli muistaakseni tuttu ja turvallinenbutter chicken tai vastaava, ja toinen hieman tulisempi tapaus. Juomaksi otimme kylmät mangolassit jääpaloilla – ja ne maistui ihanilta Malesian kevään kuumuudessa.

Jääpalat saattoi kuitenkin olla virhe, näin jälkikäteen ajateltuna, sillä toin reissulta tuliaisena minua ikuisesti (lue: pari viikkoa) piinanneen vatsapöpön, jota veikkaan joksikin salmonellan tapaiseksi. Saattoi se tosin tulla muualtakin, kuten vaikkapa Thaimaan jääpaloista. En ollut yhtään järkevämpi sielläkään.

Aasialaisia makuja lounaaksi.

Penangin George Town tunnetaan nokkelasta katutaiteestaan, jossa taidokkaisiin seinämaalauksiin on yhdistetty myös esimerkiksi polkupyörä tai seinällä oleva pieni ikkuna-aukko.

Maalausten lisäksi George Townin kaduilla voi bongata myös mustista terästangoista taivuteltuja teoksia, jotka kuvastavat elämää kaupungissa ennen ja nyt. Katutaidetta ihaillessa se päivä sitten pitkälti menikin.

Malesian katutaidetta

Kiertelimme myös vastaantulevia kauppoja. Paikallisesta vähän hienommasta korukaupasta lähti mukaan korvakorut illalllisravintolamme tarjoilijalle, jonka nimipäivän tiesimme koittavan risteilymme aikana.

Ostokokemukseen kuului hauskana yksityiskohtana se, että ostoskassin sai koristella itse leimoilla. Korubrändin nimi on Jaksaa, jonka leimasimme tietysti kaksi kertaa tarjoilijalle kiikuttamaamme paperipussiin. Kerroimme toki mitä se Suomessa tarkoittaa.

Jaksaa Jaksaa Valentina!

Minulle löytyi tuliaiskorvikset hieman vaatimattomamman näköisestä putiikista. Valitsin rönsyilevän koristeelliset aasialaiset keltaiset isot korvikset, jotka piristävät aina kun laitan ne korviini.

Kiertelimme myös ruokakaupassa ja toimme mukanamme aivan ihanaa garam masala -maustetta, jota olisi pitänyt tuoda paljon enemmänkin. Se on niin paljon maukkaampaa kuin kotimaasta saatavat versiot.

Risteilyalus jäi pienen matkan päähän Patong Beachilta. Väliä kuljetaan yhteysaluksen kyydissä.

Phuketissa koimme mahdollisimman paljon Thaimaata yhden päivän aikana

Seuraavan päivän vietimme Thaimaan Phuketissa, jossa ehdimme tehdä ja nähdä paljon. Aloitimme päivän Patong Beachilta, johon yhteysalus meidät jätti. Kävelimme rantakatua pitkin Bangla Roadille, jossa söimme kevyen lounaskeiton.

Keiton kaveriksi tarjoilija kantoi pöytäämme kolme Guinness-olutta, sillä heillä oli tarjous ”kolme kahden hinnalla” – ja mehän olimme tosiaan tilanneet kaksi olutta. Ei kait siinä sitten, meni se kolmaskin alas.

Keittolounas oli mukavan kevyt lounas kuumana päivänä

Istuimme terassilla katsellen legendaarisen kadun päivävilinää. Illalla täällä on ilmeisesti – miten sen nyt sanoisi – hieman erilaista, joskin näkyi kadulla nytkin jos jonkinlaista vipeltäjää. Keittolounaan jälkeen jatkoimme matkaa, piipahdimme tuliaisostoksille ja etsimme thaihierontapaikan, jollaista halusimme kokeilla.

Siistin ja valoisan näköinen paikka löytyikin pääkadulta. Olin kuullut että sivukaduilla olisi niitä enemmän miesten suosiossa olevia hierontapaikkoja. Me menimme kuitenkin ihan tavalliseen thaihierontaan. Kokemus oli kummallekin ensimmäinen laatuaan enkä oikein tiennyt mitä odottaa.

Letkeä iltapäivä Karon Beachilla.

Pölähdimme noin tunnin kuluttua takaisin Bangla Roadin vilinään pillijuomia päät pökkyräisinä imien. Hieronta oli tehnyt hyvää, mutta oli se hieman erikoistakin huomata silmiä raottaessaan, että Janin hieroja seisoo hänen päällään ja polkee jaloilla selkää. Hierojat taittelivat meidät välillä kaksinkerroin ja kääntelivät milloin mihinkin suuntaan. Päätä venytettiin ja sormet ja varpaat käsiteltiin niin että naksahtelu vaan kuului.

Oli se paljon myös perinteisen hieronnan tuntuista, joskin siihen käytettiin käsien lisäksi ihan koko kroppaa. Kokemus oli oikeastaan juuri sitä mitä toivoinkin: erilainen vähän hassu hierontakokemus, joka teki kuitenkin niiiin hyvää ja sai kropan jumit aukeamaan.

Alan ymmärtää miksi Thaimaata kutsutaan hymyjen maaksi.

Hieronnan jälkeen halusimme ehtiä vielä rannalle rentoutumaan. Päätimme suunnata Karon Beachille, jonne halusimme matkata tuktukilla. Hengailimme aurinkotuoleillakin, mutta enemmän meressä, jonne Thaimaan kuumuus meidät houkutteli.

Kun nälkä iski, pakkasimme kimpsumme ja kampsumme. Alkoi muutenkin olla jo aika siirtyä takaisin risteilyaluksen suuntaan. Koko päivän hengailu kuumassa auringossa sai hieman uupuneeksi (lue: olin hetken luultavasti kuumeessa, tai ainakin siltä tuntui), mutta siitä huolimatta olin iloinen siitä, miten paljon ehdimme tehdä ja nähdä yhden Thaimaa-päivän aikana – ja miten hauskaa meillä oli. Ennen yhteysalukseen astumista istahdimme vielä läheisen ravintolan terassille syömään paikallista sapuskaa ja juomaan kylmät juomat.

Meripäivänä ehtii nauttia risteilyaluksen annista

Viimeinen päivämme risteilyllä oli meripäivä, jolloin meillä oli mahdollisuus viettää aikaa laivan allasalueella ja nauttia aktiviteeteista. Tekemistä laivalla on niin paljon, ettei kaikkea ehtinyt taaskaan millään kokea. 

Olimme varanneet paikat North Star -kapseliin päivälle, mutta yllemme vyörynyt ukkoskuuro siirsi ajankohdan myöhemmäksi. North Staria ei voinut pitää ukkosella auki.

North Star kohoaa korkeuksiin.

Alun pienen hämmennyksen jälkeen se osoittautuikin ihan täydelliseksi käänteeksi päiväohjelmassamme. Ensinnäkin aasialainen ukkonen oli jotain mitä olin halunnut kokea. En ikinä valita ukkosesta, vaikka se siirtäisikin jotain muuta aktiviteettiamme.

Ukkosta enteili lupaavasti risteilymatkustajien sähköisinä törröttävät hiukset sekä horisontista vauhdilla vyöryvät tummat pilvet. Itse ukkoskuuro oli raju ja meinasi tulla ihan kiire siirtyä aurinkokannelta allasalueen katetulle osastolle ihastelemaan ukkosen jylyä ja trooppista rankkasadetta.

Sieltä se ukkonen tulee!

Henkilökunta kuivasi kansia minkä ehti ja laittoi kulkuväylille mattoja, jotka estävät liukastumisen. Me löhöilimme drinkit kädessä sohvilla ja ihailimme luonnon esitystä. Oli edelleen ihan lämmin ja kuten arvata saattaa, todella kostea ilma. Näytös oli pian ohi ukkoskuuron kaikotessa aluksemme päältä yhtä nopeasti kuin oli siihen tullutkin.

Onni ukkoskuurossa oli myös se, että pääsimme näköalakapseliin sopivasti juuri auringonlaskun aikaan. Miten täydellinen ajankohta! Paljon parempi kuin aiempi päiväaikamme.

Jännitin etukäteen sitä, miten pahasti korkeanpaikankammo pitäisi otteessaan, kun hissimäinen kapseli nostaisi meidät 90 metrin korkeuteen ja kierrättäisi laivan ympärillä. Vaan ei siellä lopulta ollutkaan mitenkään kovin jännittävää. Enemmän jännitti etukäteen kun en tiennyt miten reagoin. Lopulta pystyin nauttimaan rauhassa upeista merimaisemista, aluksemme ihailusta yläilmoista käsin ja kauniista auringonlaskusta puolison kainalossa.

Ystävänpäivän erikoisdrinkit näyttivät tältä.

Lähtisinkö uudestaan Aasian-risteilylle – tai kenties jonnekin muuallekin?

Lähtisinkö uudestaan Aasian-risteilylle? Lähtisin, ehdottomasti ja mieluummin hieman pidemmälle sellaiselle. Neljä yötä on lyhyt aika – tosin en ole ehtinyt tehdä ja nähdä kaikkea haluamaani edes kahden viikon Karibian-risteilyllä. Ehkä tällaisilla risteilyillä jää aina tunne, että aika loppuu kesken. Ja sitten on varattava taas uusi.

Parasta risteilyissä on tunne hemmoteltavana olosta ja se, miten monta eri kohdetta risteilyn aikana ehtii nähdä. Aamulla ollaan aina uudessa paikassa, ilman että tarvitsee istua junassa/lentokoneessa/autossa tai kantaa matkatavaroita mukanaan. Risteilyllä siirtyminen uuteen kohteeseen tapahtuu kuin huomaamatta kaiken kivan laivalla olevan aktiviteetin taustalla.

Pala kakkua.

Jos totta puhutaan niin tällaisilla risteilyillä kaikki on niin helppoa ja vaivatonta, että se tuntuu varsinkin aluksi jopa vähän väärältä ja kiusalliselta. Ei minua varten tarvitsisi ihan tällaista.. Pian siihen kuitenkin tottuu ja hemmottelusta osaa nauttia.

Risteilyn alkaessa on ihanan kutkuttava ja riehakas tunne, jonka tunnen vatsanpohjassa jo pelkästään ajatellessani sitä fiilistä, kun laiva irtoaa lähtösatamasta. Nytkin – iik! Reissun edetessä huomaa rentoutuvansa aivan täysin ja kaikki arkinen katoaa taka-alalle.

Seuraava risteily onkin jo odottamassa tulevana syksynä kun astumme maailman suurimman risteilyaluksen Legend of the Seasin kyytiin Barcelonassa. En malta odottaa! Oletko sinä risteillyt Välimerellä, Karibialla, Aasiassa tai jossain muualla? Minne haluaisit seuraavaksi tai onko jotain kenties jo varattuna?

Malesialainen lintujen ystävä.

20 kommenttia

    • martina

      Vau, Etelämantereen-risteily kuulostaa tosi upealta ja eksoottiselta. Samoin Kanada. Itse haaveilen kylmemmistä kohteista perinteisemmästä Norjan vuonoristeilystä, tosin ihan mikä vaan tietysti kelpaisi. 🙂

    • Sari /matkalla

      Ihan kivan kuuloinen risteily. Me olemme risteilleet Persianlahdella. Sekään ei ihan tavanomainen paikka ole risteilyille. Tuolla Aasiassa on kyllä tarjolla useita mielenkiintoisia paikkoja risteilyyn.

  • Eveliina / Reissukuume

    Kivan kuuloinen reissu! Olen itsekin miettinyt, että Aasiaan voisi olla hauska tutustua juuri risteillen. Kaverini kävi Aasia-risteilyllä (ja kirjoitti Vieraskynän blogiin) ja tykkäsi kovasti! 🙂

    Ja voih, tunnistan niin hyvin tuon ”ei minua varten nyt mitään ihmeellistä tarvitse laittaa” -asenteen 😀 Mua aina nolottaa, jos palvellaan liikaa tai liian innokkaasti 😀

    • martina

      Se oli kyllä kieltämättä tosi kiva reissu. Risteileminen on niin mukava tapa matkustaa ja nähdä useita erilaisia kohteita. 🙂 Ehkä tuo ”ei minua varten tarvitse” -asenne on joku meihin suomalaisiin sisäänrakennettu homma.

  • Merja / Merjan matkassa

    Käytiin muutama vuosi sitten Karibian risteilyllä juhlistamassa hääpäivää. Siitä jäi kipinä. Olisin halunnut tänä kesänäkin Karibialle, mutta niin pitkään kun oranssi setä siellä heiluu ja häiriköi, ei haluta matkustaa niille seuduille. Niinpä ollaan menossa Japanin risteilylle. Jännä nähdä miten se eroaa Karibian meiningistä, koska veikkaan että erottuu.. 🙂

    • martina

      Vau, Japanin risteily kuulostaa upealta ja sellaiselta, että minäkin haluan! Kuulen siitä tosi mielelläni sitten kun olette käyneet. 🙂 Karibia oli mullakin ensimmäinen risteily ja kipinä heräsi heti. Tällä hetkellä se ei ole meillekään vaihtoehto – samasta oranssista syystä kuin teilläkin.

  • Cilla Maria Travel

    Aasia ei taida olla ainakaan suomalaisten keskuudessa kovin yleinen risteilyalue, mutta voisin ilman muuta lähteä tuonne suunnalle. Täytyykin katsastaa tarjonta jossain välissä. Tuollaisen reissun voisi helposti yhdistää Singaporen visiittiin, jossa en ole vielä käynyt.

    • martina

      Katsasta ihmeessä, me ainakin tykättiin. Singapore oli täydellinen lähtöpaikka kun sinne oli niin kivat suorat yölennotkin. Mäkään en ollut aiemmin käynyt Singaporessa. Tykästyin siihen kovasti eikä muutama päivä ennen ja jälkeen risteilyn meinannut riittää mihinkään. .)

  • Pirkko / Meriharakka

    Minulla taitaa olla jotenkin skitso suhtautuminen risteilyihin. Ensimmäiseksi tapaan aina todeta, että en pidä niistä – ja sitten toiseksi päädyn aina lopulta varaamaan uuden ja taas uuden risteilyn, ei nyt niin, että kaikki matkamme olisivat risteilyjä, mutta ehkä yksi per vuosi tai yksi per kaksi vuotta. Elokuussakin taas risteillään, tällä kertaa Islannin ympäri. Aasian risteilyistä ei ole kokemusta, enkä nyt hetimmiten ajattele moiselle päätyväni kun melkein kaikkialla ainakin maatasolla olemme Aasiassa jo käyneet.

    • martina

      Haha, kuulostaa tosiaan aika erikoiselta tavalta suhtautua risteilyihin. 😀 Just hyvä, että ensin sanoo, ettei pidä risteilystä, ja sitten kuitenkin aina vaan risteilee uudestaan. Kai niitäkin on niin erilaisia. Mua kiinnostaisi myös esimerkiksi Keski-Euroopan jokiristeilyt. Niillä on kuulemma ihan erilainen rauhallinen tunnelma kuin isoilla Välimeren ja Karibian aluksilla.

  • Pauliina — Minne tie vie

    Kivan kuuloinen risteily! En ole koskaan ollut tällaisella isolla risteilyllä missäänpäin maailmaa. Joskus olisi hauska kokea. Juuri tuo helppous ja rentous houkuttaa. Mulla on ahtaanpaikankammon kanssa vastaava kokemus kuin sulla korkeiden paikkojen. Etukäteen jännitti omaa reaktiota enemmän kuin varsinaisesti oli tarvetta. Hyvä sinä että uskalsit mennä siitä huolimatta!

    • martina

      Risteilyillä on todella ihanan helppoa ja rentoa. Se on yksi niiden parhaista puolista. Aktiviteetteja on niin paljon valittavissa, että jokaiselle löytyy varmasti jotain. Seuraavalla risteilyllämme olisi taas mahdollisuus päästä koettelemaan korkeanpaikankammoa jonkuntapaisen vapaapudotuksen merkeissä. Ei sekään varmaan kuolemaksi olisi, mutta se etukäteisjännitys on melkeinpä näissä kammoissa pahinta. Toki jossain tosi pahassa korkeassa paikassa kamalinta on olla siellä, mutta aika usein saan onneksi todeta, että turhaan jännitin.

  • Kohteena maailma / Rami

    Olen tehnyt Aasiassa itse vastaavanlaisen risteilyn Phuket – Penang – Singapore – Langkawi – Kuala Lumpur. Erinomainen risteily, hieman liian lyhyitä oli vain vierailuajat kohteissa. Karibialla ja Välimerellä kohteina usein kun on pienemmät saaret., niin niihin ehtii tutustumaan hieman paremmin.

    Mutta, ehdottomasti, voisin lähteä risteilemään Aasiaan uudestaan, ja tasaisin väliajoin olen sinne myös risteilyjä tutkinut.

    • martina

      Kuulostaa kivalta risteilyltä. Vähän niin kuin meidän, mutta pidempi. Ja joo totta, yksi päivä ei meinaa riittää isoissa kohteissa mihinkään. Karibian pienillä saarilla se on ihan passeli aika, mutta isommissa kaupungeissa ehtii tehdä vain pintaraapaisun. Kivaa toki sekin että pääsee aistimaan eri kohteita ja voi päättää, mihin haluaa tutustua vielä uudestaankin paremmalla ajalla, ja mihin riittää se yksi risteilypäivän pituinen visiitti.

  • Krista/Kristallinhohtoa

    Eipä ole muuten koskaan tullut edes mieleen tuo Aasian risteily, mutta tosiaan miksei. Norjan vuonoristeily on tullut koettua ja oli kyllä niin upeat maisemat. Olin vuosi sitten kiertelemässä Malesiassa ja mm. Penang tuli tutuksi.

    • martina

      Norjan vuonoristeily on sellainen, jonka minäkin haluaisin kokea. Voin vaan kuvitella miten upeat maisemat siellä on.

  • Raija / Kohti avaraa maailmaa

    Risteilyt eivät oikein ole mun juttu… Suuret risteilyalukset tuntuvat monesti vievän mukanaan kokonaisen kaupungillisen ihmisiä kerralla, eikä se aina tee hyvää kohteille tai tunnelmalle.

    Mutta täytyy myöntää, että tämän matkan kohteet näyttävät todella kiinnostavilta! Erityisesti Penang, koska Malesia nousi suosikkimaaksi alkuvuoden matkalla. Sinne haluan ehdottomasti joskus palata vähän pidemmäksi aikaa tutkimaan saarta omatoimisesti. ❤️

    • martina

      Se on kieltämättä tällaisten risteilyjen haittapuoli, että moni kohde menee ihan tukkoon päiväturisteista, jotka eivät kuitenkaan käytä kohteessa yhtä paljon rahaa kuin siellä yöpyvät. Toisaalta paikalliset, joiden elinkeino turismi on, ilahtuvat risteilyturisteistakin.

      Malesia oli pienen Penangin visiitin perusteella kiinnostava paikka. Minäkin voisin hyvinkin palata vielä Malesiaan ja tutustua maan muihinkin kohteisiin.