Aktiivilomat,  Elämysmatkailu,  Kotimaa,  Kuusamo,  Luontomatkailu

Luontomatkalla Kuusamossa

Kaupallinen yhteistyö Holiday Club Resorts Oy:n kanssa

Kesä on ohi, mutta kotimaan matkailun ei tarvitse olla sitä. Meillä on nimittäin täällä Suomessa neljä upeaa vuodenaikaa, joista kannattaa nauttia. Suomen syksy on vähintään yhtä upea kuin kesämmekin. Ruskan sävyt pohjoisen luonnossa saavat viimeistään ihastumaan syysmatkailuun ja karut vaaramaisemat ovat vaikuttavat silloinkin kun syksyn lehdet putoavat maahan.

Syksyn ei tarvitse olla pelkkää tylsää puurtamista harmaassa arjessa, vaikka onhan se kieltämättä välillä vähän sitäkin. Sitä suuremmalla syyllä onkin enemmän kuin paikallaan ottaa pieni irtiotto ja suunnata pohjoiseen ihailemaan kotimaamme kaunista syksyistä luontoa. Sitä varten löydät postauksen lopusta alekoodin Holiday Clubin lomiin, mutta ennen sitä haluan kertoa miten upea Kuusamon syksy on ja mitä kaikkea siellä voi tehdä.

Syyslomat ovat sitä varten, että silloin nautitaan syksystä. Me otimme varaslähdön syyslomaan jo syyskuun alussa. Se maanantaiaamu ei tuntunut maanantailta lainkaan. Pakkasimme autoon reissukamat ja otimme innosta kihisten suunnan kohti Kuusamoa. Kari Tapio soi ja meitä hymyilytti.

Takakontissa oli ulkoiluvermeet, uikkarit ja urheiluvaatteita. Sadetakit oli pakattu mukaan varmuuden vuoksi, sillä huono sääkään ei saisi haitata menoamme. Ei varsinkaan kun ulkoilun jälkeen pääsee kylpylään lämmittelemään.

Rantasaunan lämpö toivottaa matkailijat tervetulleiksi

Reilu 8 tunnin ajomatka ei tuntunut missään kun tiesimme että perillä Kuusamon Tropiikissa on rantasauna lämpimänä. Itse haaveilin myös pulahtamisesta Petäjälampeen saunomisen yhteydessä. Kaikeksi yllätykseksi myös Henkka innostui ajatuksesta ja hyppäsi ennakkoluulottomasti laiturilta veteen.

Vesi ei ollut yhtään niin kylmää kuin voisi luulla. Siellä pystyi jopa hengailemaan. Ihana kihelmöivän lämmin olo levisi koko kehoon kun nousimme lammesta ja tallustelimme takaisin saunan lempeisiin löylyihin. Ei paljon ajomatka enää painanut sen jälkeen.

Kuusamon Tropiikin rantasauna lämpeni ainakin syyskuussa 2020 kaksi kertaa viikossa ja maksoi 5 euroa henkilöltä. Maksa saunominen vastaanottoon ja näytä kuittia saunavahdille. Pukuhuoneet on naisille ja miehille erikseen, mutta itse sauna on sekasauna.

Kuusamon ruska on parhaimmillaan syyskuussa

Syysmatkailussa on jotain todella eksoottista. Syksyisen luonnon värit ja pimentyvien iltojen tunnelma on kuin luotu reippailuun ja sen jälkeiseen raukeaan nautiskeluun. Ruskan ajankohta riippuu siitä kuinka pohjoisessa ollaan ja milloin saadaan ensimmäiset yöpakkaset. Kuusamossa ruska on yleensä parhaimmillaan syyskuun puolivälin tienoilla. Pohjoisemmassa hieman aiemmin ja etelässä myöhemmin.

Me olimme Kuusamossa 7.-9.9. eli hieman ennen värikkäintä ruska-aikaa. Maisemassa oli kuitenkin jo tuolloin ihania ruskan sävyjä ja ruskan eteneminen tuntui vaihtelevan paljon alueittain. Paikoitellen puut olivat pukeutuneet jo täysin keltaisen ja oranssin sävyihin kun taas ihan vieressä saattoi olla vielä kesäisen vihreää. Kaikkialla tuoksui syksy ja ruskan kirkkain väriloisto odotti aivan nurkan takana. Oli ihan hurjan kaunista.

Luontoa ja vauhdin hurmaa Nissinvaaran reitillä

Ulkoilma-aktiviteettien ja kylpyläloman yhdistelmä on täydellinen kombo Suomen syksyssä. Kirpeän kosteaa syysilmaa on helppo hengittää ja pahimmat ötökkäparvet ovat jo kaikonneet metsistä. Tai sitten meillä oli hyvät ötökkämyrkyt.

Paloimme halusta suunnata Kuusamon luontoon heti aamulla herättyämme ja niin myös teimme. Söimme tukevan aamiaisen, nappasimme fatbiket alle, pakkasimme eväät reppuun ja lähdimme metsään. Nissinvaaran reitti on Kuusamon Tropiikista lähdettäessä 24 kilometrin pituinen ympyräreitti. Sen varrelle osuu Nissinjoen tulipaikka ja Kapustavaaran kota, joiden kohdilla pidimme pienet tauot.

Me kiersimme reitin vastapäivään, jotta Kapustavaaran vaikeimmat maastot osuvat alkupuolelle matkaa. Halusimme olla edes jotenkin voimissamme ja skarppina jyrkissä mäissä. Maasto oli paikoin hieman haastavaa, mutta ei mitenkään mahdotonta toista kertaa maastopyöräilevälle.

Kiitosta Nissinvaaran reitti saa monipuolisuudestaan. Kapeiden metsäpolkujen, mäkien ja möykkyisen kuramaaston lisäksi välillä sai painella isoa tietä pitkin sähköavusteisesti vauhdin hurmasta nauttien. Eräs hölmö pyöräilijä taisi laulaa mennessään Kari Tapion Kuusamoa ja näyttää ihan riemuidiootilta.

Myös metsän siimeksestä löytyi leveämpää ja tasaisempaa tietä, jota pitkin oli kiva huristella poroporukan kipittäessä vieressä. Miten kesyjä ne olivatkaan. Tulivat ihan Kuusamon Tropiikille asti ja kipittivät siellä parkkipaikalla autojen seassa ihan muina poroina.

Luontoretkellä parasta on eväshetki

Poljettuamme 16 kilometriä pysähdyimme Nissinvaaran tulipaikalle ja istahdimme alas. Kuusamon käsittämättömään hiljaisuuteen olimme jo tottuneet. Täällä sen rikkoi vieressä soliseva puro. Jo pelkkä äänimaailma oli äärimmäisen rentouttava.

Lisärentoutusta saimme nauttiessamme skumppaa kuksasta. Repusta löytyi myös purkillinen poropateeta, jota haarukoimme patongin väliin. Eipä voi paljon luontoretken eväät siitä enää parantua.

Tukikohta Kuusamon Tropiikissa

Sää oli puolellamme lähes koko reissun ajan. Vain yhtenä päivänä ulkona pauhasi tunnelmallinen syysmyrsky. Silloin pysyttelimme sisäaktiviteeteissa ja kylpylän lämmössä. Kylpylä kutsui meitä myös fatbikeretken jälkeen. Ennen saunoissa ja altaissa palautumista kävimme nauttimassa terveellisen lounaan Kuusamon Tropiikin lounasbuffetissa. Lohi, perunat ja runsas salaatti maittoivat ulkoilmareippailun jälkeen.

Kylpylässä vierähti mukava tovi. Altaissa rentoutumisen ja saunan lämmön palauttava vaikutus on kiistaton. Pyörälenkki oli sähköavustuksesta huolimatta rankka, mutta kroppa ei ollut kovin pahasti jumissa sen jälkeen. Hieman tuntui hartioissa ja vatsalihaksissa. Myös etureidet olivat väsyneet, mutta normaalisti tuntisin paljon selvemmin treenanneeni vastaavanlaisen suorituksen jälkeen. Nyt oli jopa puhtia lähteä patikoimaan vaaran laelle heti seuraavana aamuna.

Kuusamon luonto on kaunis. Emme malttaneet jäädä sisälle kylpylöinnin jälkeenkään vaan suuntasimme testaamaan Kuusamon Tropiikin frisbeegolf-radan.

Maisemat olivat upeat ja reitti meni lähellä järveä. Ei liene vaikea arvata miten siinä käy. Onneksi frisbee lennähti rantaveteen käden ulottuville, vaikka mikäs siinä olisi ollut pulahtaessa lampeen frisbeen pelastamisreissulle.

Illalliseksi nautimme päivän teeman mukaisesti poronkäristystä O’Learysissa ja nukuimme kuin tukit Kuusamon hiljaisuudessa aktiivisen päivän jälkeen. Jos vielä mietit mitä tarkoittaa kun sielu lepää niin suuntaa Kuusamoon, pysähdy paikallesi ja anna luonnon rauhoittavan hiljaisuuden virrata kehosi läpi. Syke laskee ja kasvoille saattaa nousta pieni hymykin. Kireydet ainakin kaikkoavat

Seuraavana aamuna oli aika heittää hyvästit kauniille Kuusamolle, mutta reissu ei ollut onneksi vielä ohi. Kävimme patikoimassa Iivaaran laen näköalapaikalle, jossa ihailimme harmaanakin aamuna kauniina näyttäytyvää maisemaa. Sitten suuntasimme bemarin nokan kohti Vuokatin Katinkultaa, jossa oli myös tiedossa syksyn tunnelmaa, urheilullisia aktiviteetteja ja kylpylässä rentoutumista sopivassa suhteessa. Siitä kuitenkin lisää myöhemmin.

Alekoodi!

Varaa oma syyslomasi koodilla tastytravelissimo niin saat -15 % alennuksen Holiday Clubin verkkokauppaan. Tarjous on voimassa 31.12.2020 saakka ja koskee kaikkia lomia saatavuuden mukaan.